تعریف برند، مراحل ثبت و مدارک مورد نیاز، هزینه های ثبتی و پروسه انجام کار

مدت اعتبار برندهایی که به ثبت می رسند، «۱۰ سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه» است و همچنین در پایان این مدت ۱۰ساله، یک مهلت ۶ ماهه برای تمدید برند وجود دارد که مالک برند برای حفظ آن باید حتماً قبل پایان یافتن این مهلت ۶ ماهه، نسبت به تمدید آن اقدام نماید و اگر اقدام به تمدید برند خود در این بازه زمانی ننماید، هر شخصی که متقاضی این برند باشد، می تواند با طی نمودن مراحل پیش گفته، برند فوق را بنام خود ثبت نماید! همچنین پرداخت هزینه حق الثبت اقدامی تکمیلی است که باید در این زمان انجام دهید. هزینه های ثبت برند به هزینه های متغییری وابسته است که می تواند قیمت ثبت را در بازه قیمتی پر نوسانی قرار داهد. به دلیل آنکه هر روزه تعداد زیادی اظهارنامه ثبت علامت تجاری به این اداره ارسال می شود و از طرفی تعداد کارشناسان اداره مالکیت معنوی محدود است، طبیعتاً با صف های طولانی بررسی اظهارنامههای ثبت علامت تجاری مواجه هستیم و گاهاً مشاهده میشود که بررسی این اظهارنامهها توسط کارشناسان چند ماه به طول میانجامد که اگر در هنگام تنظیم و ارسال آنها دقت لازم را معمول نداشته باشید یا موارد قانونی را رعایت نکرده باشید، با اخطار رفع نقص یا بدتر از آن با اخطار رد اظهارنامه مواجه میشوید که این امر موجب تلف شدن وقت و هزینه شما میشود.

پس از رفع نقض و مشکل مانند مرحله نوع ۱ که تایید بود عمل می شود. هریک از دفاتر ملی یا ناحیه ای ،ثبت علائم را که شامل اطلاعات کامل درخواست برای ثبت و تمدید است نگهداری می کنند .هر چند نتایج ثبتی محدود به کشور مربوطه باشد. پروسه ثبت برند یکی از پیچیده ترین پروسه های موجود در خدمات ثبتی می باشد که متقاضی حتمأ باید پروسه را با کمک مشاور حقوقی انجام دهد زیرا اکثر درخواستها بنا به دو دلیل منجر به صدور اخطار از طرف اداره علامت می شود اول عدم صحیح پر کردن آیتم های درخواست ثبت اظهارنامه نام تجاری و دوم شباهت یا عینیت برند مورد درخواست با برندهای ثبتی موجود در اداره ثبت علائم تجاری. برای ثبت برند چه مدارکی مورد نیاز است؟ دامنه محافظت علامت تجاری چه قدر است؟ چه برند هایی ثبت می شوند و چه برند هایی ثبت نمی شوند؟ 10- عنوان یا نام علامت می تواند فارسی ، لاتین و یا ترکیبی از کلمات و حروف فارسی و لاتین باشد. علائم خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه: به طور کلی کلمات و تصاویر نقض کننده موازین ، هنجارهای اخلاقی ، عرفی و مذهبی جامعه غیر قابل ثبت است. پرچم، نشان های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان کشور و سازمان های بین المللی که نمونه آنها به دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی اعلام شده به طور معمول قابل ثبت نیستند مگر اینکه مجوز مراجع صلاحیت دار بین المللی داشته باشند.

برای طبقه بندی علامت تجاری باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که طبقه بندی برند را باید با توجه به مجوز فعالیت خود انجام دهید. لذا انتخاب کالاها باید حتما متناسب با مجوز فعالیت متقاضی صورت پذیرد که در صورت مغایرت طبقات مورد درخواست با مجوز ارائه شده توسط متقاضی مورد رد درخواست توسط کارشناس شده و اظهارنامه ابطال می گردد. امّا در مورد ثبت برند همانطور که در بالا اشاره شد این پروسه زمانی معمولاً چیزی در حدود ۲ ماه خواهد بود. بهترین خبری که از سوی اداره مالکیت معنوی کشور برای متقاضی ثبت علامت تجاری ارسال میشود همین خبر بلامانع بودن ثبت علامت مورد تقاضا است. با توجه به حجم زیاد درخواست ثبت برند انتخاب نام تجاری و طراحی لوگو یکی از معضلات متقاضیان ثبت برند می باشد که قبل از اقدام به ثبت حتما باید بررسی و در صورت مشابه بودن اقدام به تغییر در نام یا طراحی لوگو صورت پذیرد. در این شیوه جهت استعلام برند مد نظر، نخست وارد سامانه مذکور شده و سپس باید به قسمت آگهی های قانونی مراجعه نمائید و با انتخاب برند به عنوان آگهی، قید نام و تکمیل کردن دیگر اطلاعات درخواست شده بر روی گزینه جستجو کلیک کنید.

لطفا با موسسه تماس حاصل نمایید. در صورت تشابه زیاد علامت و برند دو موسسه به طوری که کالا و خدمات دو موسسه از هم قابل تمایز نباشند. طبقه 9 – اسباب و آلات علمي، دريانوردي، مساحي، عكاسي، سينمايي، بصري، وزن كردن، اندازهگيري، علامت دادن، كنترل و مراقبت (نظارت)، نجات و آموزش؛ اسباب و لوازم هدايت، قطع و وصل، تبديل، ذخيرهسازي، تنظيم يا كنترل جريان برق؛ آلات و اسباب ضبط، انتقال يا تكثير صوت يا تصوير؛ اسباب ذخيره اطلاعات مغناطيسي، ديسكهاي قابل ضبط؛ ماشينهاي فروش خودكار و مكانيسم دستگاههايي كه به سكه كار ميكنند؛ صندوقهاي ثبت مبلغ دريافتي، ماشينهاي حساب، تجهيزات دادهپردازي و رايانهاي؛ دستگاه آتش نشاني. طبقه 37 – ساختمانسازي؛ تعمير و بازسازي؛ خدمات نصب. طبقه 20 – مبلمان و اثاثيه، آيينه، قاب عكس؛ كالاهاي ساخته شده از چوب، چوب پنبه، ني، حصير، شاخ، استخوان، عاج، استخوان آرواره نهنگ، صدف، كهربا، صدف مرواريد، كف دريا و بدل كليه اين مواد يا ساخته شده از پلاستيك (كه در ساير طبقات ذكر نشدهاند). برای اینکه برند خود را جهانی یا به اصطلاح ثبت بین المللی کنید، ابتدا باید آن را در کشورمبدا ثبت و سپس از طریق معاهده مادرید آن را به ثبت برسانید تا علاوه بر محافظت از برندتان در ایران در 85 کشورعضو معاهده مادرید از حمایت قانونی برخوردار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید