تعریف برند، مراحل ثبت و مدارک مورد نیاز، هزینه های ثبتی و پروسه انجام کار

قوانین ثبت کردن برند و نام تجاری به صورت جهانی با توجه به اینکه چه محصولی را در چه کشوری ثبت خواهید کرد، متفاوت خواهد بود. آیا می توان همراه با ثبت اسم، شکل خاصی نیز ثبت کرد ؟ آیا نام تجاری فقط به فارسی باید باشد ؟ تبصره ی ماده ی یک قانون ثبت، ثبت علائم و اختراعات مواردی را که دولت، داشتن و ثبت علامت تجارتی را که اجباری و از قاعده ی فوق مستثنی دانسته اعلام کرده و در اجرای این تبصره تصویبنامه ی مورخه 3/2/28 هیئت وزیران ثبت علائم کالاهای زیر را اجباری کرده است: داروهای اختصاصی (اسپسیالیته) مورد استعمال طبی یا بیطاری، مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصصوص باشند، نوشیدنی ها و آب های گازدار، لوازم آرایش که برای استعمال مستقیم بر روی پوست انسان به کار می رود. هزینه ثبت اظهارنامه به ازای هر طبقه 24 هزارتومان است، البته اگر برند شما حقوقی باشد، این هزینه به 48 هزار تومان افزایش پیدا می کند. کارشناسان ما در موسسه کاج به دنبال این هستند که کارهای ثبتی را برای شما ساده و آسان کنند، از این رو به شما پیشنهاد می دهیم که در انتخاب شرکتی که کارهای ثبتی شما را انجام می دهد، نهایت دقت خود را به کار بگیرید تا نیازهای شما به درستی برطرف شود.

ابلاغیه ی رد اظهارنامه ثبت برند نیز زمانی اتفاق می افتد که در عنوان و یا تصویر علامت، الزامات قانونی رعایت نشده باشد یا اینکه پس از بررسی مشابه و یا عین علامت درخواستی برای کالاهای مورد نظر شما، قبلاً به نام شخص دیگری ثبت شده باشد وحالت دیگر نیز ممکن است زمانی پیش آید که بخشی از کالاها و یا خدمات قابل ثبت نباشد که در این صورت ابلاغیه ی رد بخشی از موارد خواسته شده در اظهارنامه صادر می شود. در این شیوه جهت استعلام برند مد نظر، نخست وارد سامانه مذکور شده و سپس باید به قسمت آگهی های قانونی مراجعه نمائید و با انتخاب برند به عنوان آگهی، قید نام و تکمیل کردن دیگر اطلاعات درخواست شده بر روی گزینه جستجو کلیک کنید. اما در این میان توجه داشته باشید که شرکت های سودجوی بسیاری وجود دارد که با اطلاع یافتن از عدم ثبت علامت تجاری شما ممکن است از محبوبیت آن در بازار برای پیشبرد مقاصد خود استفاده کنند و محصولات خود را به اسم شرکت شما و با استفاده از برندتان در بازار به فروش برسانند. در حالی که در کشورهای انگلیسی زبان برای ثبت کردن نوعی علامت برای تجارت های مختلف از کلمه برند استفاده می شود، این کلمه در قانون ایران پشتیبانی نمی شود.

لوگو شکل انتخاب شده برای محصول است که محصول با آن ارائه می شود. این علائم باید با خلاقیت هر چه بیشتر طراحی شوند تا بتوانند به هدف خود یعنی جلب مشتری برسند. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه ی مقرر قابل تمدید است. در شرایط ثبت برند و ثبت علامت زمانی موثر است که شما دارای روابط عمومی بالا در ارتباط با مشتریان باشید . رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرا این قانون و آئین نامه ی اجرایی آن ،طبق ماده ی 59 ،در صلاحیت شعبه یا شعب خاصی از دادگاه های عمومی تهران می باشد. به عنوان موردی که در این باره نمی توان آن را نادیده گرفت گفته می شود که برند ثبت شده قابلیت نقل و انتقال دارد. ثبت علامت تجاری یا همان برند همیشه با کلمات است، البته می توان از زبان لاتین استفاده کرد اما برخلاف برند، لوگو می تواند به صورت نماد، کلمات یا به صورت ترکیبی باشد. به طور کلی زمان دقیقی را نمی توان پیش بینی کرد. بنابراین با استعلام برند از خاص بودن و تک بودن آن اطمینان حاصل خواهید کرد.

مراحل ثبت برند تجاری به دریافت یک گواهی با عمر یک دهه ختم می شود. لذا به همین خاطر تصمیم گرفتیم شما را با مراحل ثبت برند و مدارک مورد نیاز آن بصورت گام به گام و ساده آشنا نماییم. ثبت نام تجاری یا همان ثبت برند از راه دور و با سامانه الکترونیکی انجام می شود به جز مرحله آخر آن که تاجر برای ایجاد یک پرونده فیزیکی، یک کپی از اسنادی که قبلا در سامانه بارگذاری کرده، به اداره مالکیت معنوی می برد و بعد از کامل شدن پرونده، مدارک ثبت شدن نام تجاری خود را به دست می آورد. همینطور اگر برند را برای یک فرد حقوقی ثبت کنید باید اسناد اصلی شرکت را هم در بین اسناد دیگر ارائه کنید. به بیان دیگر برندسازی دانشی است که با برتری دادن به یک برند سبب افزایش مشهوریت و معروفیت آن برند در عرصه رقابت می گردد، وقتی برندی مشهور و معروف باشد سبب می شود تا محصولات و خدمات به صورت مستقیم به فروش برسد و قیمت محصولات و خدمات گرانتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید