راهنمای شرایط مراحل و مدارک لازم ثبت برند ۱۴۰۰

4. ارائه رونوشت از مجوز فعالیتی که از سازمان های نظارتی و حاکمیت دولتی صادر شده است. بعد از انتخاب نام تجاری اولین کاری که باید انجام دهید ثبت برند یا علامت تجاری شماست. تکمیل مدارک برای درج نشان و علامت تجاری : با توجه به اینکه برند شما از نوع حقیقی یا حقوقی می باشد، مدارکی که باید تکمیل شود متفاوت می باشد. نکته مهم: طبقاتی که در بالا مشاهده می نمایید در واقع سرشاخه و عناوین کلی طبقه بندی محصولات، کالاها و خدمات است و چنانچه کالا، محصول و یا خدماتی دارید که در طبقات فوق الذکر مشاهده نمی نمایید، اصلاً نگران نباشید چرا که طبقات فوق الذکر دارای ریز طبقات و زیرمجموعه گسترده ای است و حتماً به نحوی کالاها و خدمات شما را شامل می شود و پوشش میدهد. که اگر شخصی از قبل اقدام به ثبت برندی مشابه یا عین برند شما انجام داده باشد، شما مجاز به ثبت برندی که انتخاب کردید نخواهید بود. 4. علامت تجاری موسسات رسمی که می توان به صلیب سرخ، هلال احمر و … نام منتخب شده باید دارای بار معنایی مشخصی باشد و لوگوی آن نیز طراحی شده باشد، پس اولین مرحله برای درج علامت و یک نشان، طراحی یک نشان گرافیکی منحصر به فرد و جذاب می باشد.

بعد از ثبت شرکت با توجه به نوع فعالیت خود به احتمال زیاد نیاز به ثبت برند و علامت کسب و کار یا خدماتی که عرضه می کنید نیز پیدا خواهید کرد. همیشه این مورد را در نظر بگیرید که هیچ برند مشابه قابل ثبت نیست و حتی ایجاد تغییرات اندک در طراحی لوگو دیگری نیز نمی تواند ثبت برند مشابه را تحقق بخشد. می توانید با مشاوران برندینگ در خصوص نحوه ی استعلام نام برند مشورت بگیرید، سایت های بسیاری به صورت رایگان و آنلاین این کار را برای شما انجام داده و به راحتی و در کمترین زمان ممکن می توانید نام تجاری مد نظر خود را استعلام بگیرید. به شما پیشنهاد می کنیم که برای ثبت علامت خود از مشاوران و موسسه های حقوقی فعال در این زمینه کمک بگیرید تا مسیر ثبت نشان برای شما هموار باشد. اگر از نظرات کارشناسان مشاور در این زمینه استفاده نکنید ممکن است چندین بار برند انتخابی شما توسط کارشناسان علائم تجاری، عدم تایید شود و به ازای هر عدم تاییدی دوباره ۱۵ روز از وقت و انرژی شما گرفته می شود، پس بهتر است در ابتدا از مشاورین و متخصصین فعال در این زمینه استفاده کنید تا هم وقت و هم هزینه شما به هدر نرود.

در ثبت لوگو و برند قبل از اینکه لوگوی خود را طراحی نمایید، نامی را که برای برند خود انتخاب کرده اید را استعلام نمایید، زیرا اگر بدون استعلام نام نشان و علامت تجاری خود اقدام به طراحی لوگو نمایید، ممکن است زحمات شما هدر رود، زیرا ممکن است در صنف شما برندی با این نام درج شده باشد و امکان ثبت نشان و علامت شما با نامی که انتخاب کرده اید وجود نداشته باشد. البته یکی از قوانین نام تجاری این است که اگر بعد از تمام شدن زمان استفاده از آن، صاحب برند بیشتر از شش ماه برای تمدید کردن آن هدر بدهد، حق استفاده از برند را از دست می دهد و باید همه ی مراحل ثبت آن را از اول انجام دهد. این قانون محصولاتی که خورده یا نوشیده می شوند و وسایل بهداشتی و آرایشی را هم در بر می گیرد و فرد تاجر را ملزم می کند که ثبت نام تجاری را در این موارد انجام دهد.

به یاد داشته باشید که برند می تواند برای یک فرد ثبت شود یا یک شرکت. همچنین دیگر از دلایل مهم طولانی تر شدن مراحل ثبت برند به نسبت ثبت شرکت در این است که در مورد ثبت انواع شرکتها، ابتدا شرکت به ثبت می رسد و سپس روزنامه رسمی آن چاپ می شود و فقط یک نوبت انتشار روزنامه رسمی وجود دارد، اما در مراحل ثبت برند دو نوبت انتشار روزنامه رسمی (با اختلاف حداقل ۳۰ روز بین انتشار نوبت اول با نوبت دوم)، قبل از ثبت نهایی برند وجود دارد. به این صورت که نوشیدنی ها و خوراکی ها، همینطور دارو و مواد آرایشی جزو الزامات ثبت نام تجاری هستند. همینطور فقط در صورتی می توانید اقدام به ایجاد شعبه های بیشتر و گسترش کار خود کنید که برند خود را از قبل به مردم ارائه داده باشید و آن ها با نام برند شما آشنا باشند. دقت داشته باشید که بعد از ثبت برند ممکن است یک ماهی به طول بینجامد تا تاییدیه شما از سازمان ثبت اسناد و املاک برسد به همین دلیل در این مدت به فکر تقویت برند خود باشید. در این زمان وام هایی که بانک ها یا دیگر موسسات مالی ارائه می دهند از اولویت های سهامداران شرکت ها است و داشتن برند معتبر دریافت کمک های مالی موسسات را ممکن می کند.

دیدگاهتان را بنویسید