بهینه سازی سایت برای Conversion Path

چگونه طراحی سایت می‌تواند نرخ تبدیل Conversion Rate شما را بهبود دهد؟

برای این کار می‌تونین محتوای این پست‌ها رو برای صفحه نتیجه موتورهای جستجو (SERP) بهینه کنین یا در صورت نیاز محتوا رو بروزرسانی کنین. شما می‌تونین بات‌های چت رو طوری تنظیم کنین تا مثلا اگر کاربری بیشتر از 1 دقیقه در صفحه حضور داشت، پیشنهاد پشتیبانی و پاسخ به سوالاتش رو ارائه بدین. شما می‌تونین از انواع مختلف بنر پاپ آپ استفاده کنین که به نوع پیشنهادتون بستگی داره. به گزارش هاب اسپات، بنرهای slide-in box در بخش بلاگ 192 درصد نرخ کلیک و 27 درصد ثبت نام یا ارسال اطلاعات بیشتری نسبت به یک CTA معمولی در انتهای بلاگ پست داشتن. این فقدان توجه در کنار این واقعیت که بازدیدکننده‌ها همیشه تا انتهای یک بلاگ پست رو مطالعه نمی‌کنن باعث میشه تا به رویکرد دیگه ای نیاز داشته باشین. برای جلب توجه بیشتر می‌تونین این متن رو با هدینگ های H3 و H4 متمایز کنین.

بیراه هم نمی‌گوید، دنیای تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت است و اگر ما از آن عقب بمانیم ضرر زیادی خواهیم کرد. حال که با مفهوم نرخ تبدیل و بهینه سازی نرخ تبدیل آشنا شدیم، بد نیست درباره‌ی راه‌های افزایش نرخ تبدیل بگوییم تا مانند رگنار لاتبروک، کشتی طوفان‌زده و سردرگم خود را به سرمنزل مقصود برسانیم. بهینه‌سازی نرخ تبدیلی که با ساختار و تجزیه‌و‌تحلیل درست باشد می‌تواند کیفیت و سرعت سایت را به بهترین حالت ممکن برساند. در نتیجه، «Return On Investment» که نرخ بازگشت سرمایه است را افزایش می‌دهد. با وجود آن که نقشه سایت‌های مختلف با هم فرق دارند؛ اما نمونه استاندارد آن به این صورت که معمولا بازدیدکننده از صفحه اصلی شروع می‌کند، سپس دسته‌بندی را می‌گردد تا آن چیزی را که می‌خواهد پیدا کند. اگر ساختار و نقشه سایت برای بازدیدکننده واضح نباشد، سردرگم می‌شود و سایت را ترک می‌کند.

بهینه‌ سازی نرخ تبدیل همواره در حال تکامل است و علاوه بر گوگل ادز ، روندها و نوآوری‌های جدید می‌توانند به شما در بهبود عملکرد وب‌سایت کمک کنند. برخی از روندهای جدید شامل استفاده از هوش مصنوعی برای تحلیل داده‌ها و شخصی‌سازی تجربه کاربری می‌باشند. آیا تا به حال بیشتر از ۱۰ ثانیه برای لود یک صفحه وب صبر کرده اید ؟ مسلما کسی به مدت ده ثانیه برای لود یک وبسایت صبر نمی‌کند. زمان بارگذاری وب سایت شما برای بهینه سازی آن، بسیار ضروری است. وب سایتی که بارگذاری آن خیلی آهسته انجام شود، قطعاً باعث دلسرد شدن مشتریان شده و این امر، باعث نرخ پرش بالاتر و نرخ تبدیل ( بازدید کنندگان ) کمتر می شود.

داده‌های عددی (که در تجزیه‌وتحلیل الزامی هستند) اطلاعاتی‌اند که باعث شناخت عمیق ما از کاربر می‌شوند. گزینه Collect automatically detected user-provided data را فعال کنید تا Google Analytics بتواند داده‌های ارائه‌شده توسط کاربران را به‌صورت خودکار شناسایی و جمع‌آوری کند. کنسول‌های بازیکنسول‌هایی مانند Xbox، PlayStation یا Nintendo Switch کلاینت‌هایی هستند که داده‌های مربوط به استفاده و تعامل کاربر با بازی‌ها را ارسال می‌کنند. سیستم‌های پایانه فروش (POS)در فروشگاه‌های فیزیکی، صندوق‌ها و پایانه‌های پرداخت به‌عنوان کلاینت داده‌های تراکنش را به GA4 ارسال می‌کنند. یک تفاوت کلیدی در نحوه جمع‌آوری داده‌ها بین این دو ابزار وجود دارد. Google Analytics از تگ‌های جاوااسکریپت و کوکی‌ها استفاده می‌کند که ممکن است با مرورگرها یا مسدودکننده‌های تبلیغاتی محدود شود.

مشاوران دیجیتال مارکتینگ به طیف گسترده ای از ابزارها و فناوری های CRO دسترسی دارند که برای بهبود عملکرد وب سایت طراحی شده اند. این ابزارها به ردیابی تعاملات کاربر، تولید نقشه های حرارتی و ارائه بازخورد در زمان واقعی کمک می کنند. با استفاده از این منابع، مشاوران می توانند وب سایت شما را برای حداکثر تأثیر تنظیم کنند و به نقاط درد و نقاط اصطکاک که ممکن است مانع از تبدیل شوند، بپردازند. اگر شما یک پاپ آپ مناسب طراحی کنید، می‌توانید درصد بیشتری از بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید. به کارگیری این روش، نرخ تبدیل را به‌صورت میانگین تا 9.28 درصد افزایش می‌دهد. شما میبایست دائما در حال بررسی صفحه فرود سایت خود باشید؛ که در صورت وجود مشکل، آن را بررسی و رفع کنید.

برای توضیح بهتر محصول یا خدمتتان از ویدئو آموزشی استفاده کنید. قرار دادن ویدئو مناسب در سایت، بازدیدکننده را متقاعد می‌کند که بدون مطالعه متن‌های طولانی، از شما خرید کند. دقت کنید که در ویدئو، دعوت به اقدام (CTA) قرار دهید که کاربر بداند چه کاری انجام دهد. سرعت صفحه یا زمان بارگذاری صفحه، تأثیر زیادی در عملکرد کلی سایت شما دارد. این مسئله به‌طور مستقیم روی تجربه کاربری (UX)، نرخ تبدیل و رتبه سایت در موتور جستجو تأثیر می‌گذارد.

قبل از اینکه بخواهید سایت خود را راه اندازی کنید، باید بدانید که طراحی سایت فقط به ظاهر آن محدود نمی شود. طراحی سایت درست می تواند تجربه کاربری را بهبود دهد و در نهایت باعث افزایش نرخ تبدیل شما شود. حالا شاید بپرسید نرخ تبدیل چیست؟ ساده بگویم، نرخ تبدیل یعنی تعداد کسانی که بعد از بازدید از سایت شما اقدام به خرید یا ثبت نام می کنند. برای اینکه این نرخ را بالا ببرید، باید سایت شما جذاب، ساده و راحت برای استفاده باشد. در ادامه با نکات کلیدی طراحی سایت که می تواند نرخ تبدیل شما را افزایش دهد آشنا می شویم. امروزه ادغام چت آنلاین در کانال خدمات مشتری دیگر صرفا یک انتخاب نیست.

مثلا اگر 100 نفر وارد سایت شما شوند و 5 نفرشان خرید کنند، نرخ تبدیل شما 5 درصد است. حالا چرا این موضوع مهم است؟ چون حتی اگر کلی بازدیدکننده داشته باشید ولی کسی خرید نکند یا اقدامی انجام ندهد، انگار سایت شما کارایی لازم را ندارد. از طرفی وقتی نرخ تبدیل بالاتر برود، درآمد شما هم بیشتر می شود، بدون این که لازم باشد هزینه تبلیغات را افزایش دهید. مثلا فرض کنید با یک تغیییر، نرخ تبدیل از 1 درصد به 2 درصد برسد. به همین دلیل است که بهینه کردن نرخ تبدیل، یکی از مهم ترین کارهایی است که هر صاحب سایتی باید به آن توجه کند.

با افزایش درصد بازدیدکنندگانی که خرید می­‌کنند، می­‌توانید بدون صرف هزینه بیشتر برای تبلیغات یا بازاریابی، درآمد بیشتری کسب کنید. ممکن است یک بودجه بازاریابی ماهانه برای حفظ حجم ترافیک خود داشته باشید. شما باید دائم در حال تحقیق باشید، آزمایش انجام دهید و از نتایج آزمایش‌ها در بهینه‌سازی و طرح آزمایش‌های دیگر استفاده کنید تا به ایدئال‌ترین حالت ممکن برسید. امیدواریم با استفاده از این مقاله، کسب‌وکار شما هر روز بیشتر از دیروز در مسیر پیشرفت و توسعه قرار بگیرد. بعضی‌ها اعتقاددارند این دکمه باید در صفحه اول باشد و بعضی‌ها می‌گویند جای درست دکمه دعوت به اقدام، پایین صفحه است.

در حالی که Yandex Metrica از کدهای مبتنی بر Beacon استفاده می‌کند که کمتر در معرض محدودیت‌های مسدودکننده‌ها قرار دارد. این تفاوت می‌تواند بر دقت و کامل بودن داده‌های جمع‌آوری‌شده تأثیر بگذارد. با استفاده از ابزارهای جایگزین مثل Yandex Metrica، می‌توانید به داده‌هایی دست پیدا کنید که Google Analytics در اختیار شما نمی‌گذارد. نمودار میله‌ای زیر هر بخش نشان می‌دهد که یک دایمنشن خاص (Channel ، Source، Medium ، Campaign) چه میزان اعتبار تبدیل در آن قسمت از مسیر تبدیل دریافت می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، موس خود را روی نمودار هر بخش نگه دارید.

فرض کنیم وب سایتتون با بازدیدکننده در ماه، 100 سرنخ و 10 مشتری در هر ماه تولید می‌کنه. نرخ تبدیل در واقع درصدی از بازدیدکننده‌هایی هستش که یک کار مشخص رو انجام دادن. مثلا این کار می‌تونه پر کردن یک فرم، ثبت نام برای یک سرویس یا خرید یک محصول باشه. نرخ تبدیل از تقسیم تعداد تبدیل ها بر تعداد بازدیدکننده‌ها و ضرب حاصل اون در عدد 100 به دست میاد. چطور نرخ تبدیل یا همان Conversion rate را افزایش بدهیم؟ در این مطلب 12 راه به شما نشان می‌دهیم که موجب افزایش نرخ تبدیل وب‌سایت‌تان خواهد شد. مثلا، نتیجه استفاده از دکمه خرید قرمز سمت راست یا دکمه خرید سبز سمت چپ، در دو بازه زمانی مشابه بررسی می‌کنیم.

شما می توانید از طریق ذخیره کردن، فشرده سازی فایل ها و طراحی ساختار ساده صفحات، زمان بارگذاری وبسایت خودتان را بهینه کرده یا آن را کاهش دهید. یک مشاور بازاریابی دیجیتال متخصص برای تصمیم گیری آگاهانه به داده ها متکی است. آنها از ابزارهای تحلیلی مختلفی برای ردیابی رفتار کاربر در وب سایت شما استفاده می کنند، از جمله نرخ پرش، نرخ کلیک و قیف تبدیل. با تجزیه این داده ها، آنها می توانند مناطقی را که نیاز به بهبود دارند مشخص کنند و بهینه سازی های مبتنی بر داده را برای بهبود تجربه کلی کاربر انجام دهند. نرخ تبدیل یعنی چند درصد از بازدیدکنندگان سایت شما کاری را که می خواهید انجام می دهند، مثل خرید کردن، ثبت نام یا حتی کلیک روی یک دکمه.

تصور کنید بتوانید رفتار کاربران در سایت خود را به‌طور دقیق مشاهده کنید. Yandex Metrica این امکان را با ابزارهای جذابی مثل نقشه‌های حرارتی (Heatmaps) و بازپخش سشن ها (Session Replays) فراهم می‌کند. این قابلیت‌ها به شما نشان می‌دهند که کاربران دقیقاً چه مسیری را در سایت شما طی می‌کنند و چه اقداماتی انجام می‌دهند. پس اگر می‌خواهید ارزشمندترین مسیرهایی که کاربر برای تبدیل شدن در سایت شما طی می‌کند را بدانید، باید با گزارش Conversion Path در آنالیتیکس 4 و نحوه خواندن آن آشنایی داشته باشید. قبل از این که بتوانید معیارهای سئو را برای وب سایت خودتان بررسی کنید، ابتدا باید اهدافی را برای وب سایتتان تعیین نمایید. در نظر گرفتن این اهداف به شما در انتخاب معیارها و ارزیابی عملکرد سایتتان، کمک می کند.

همانطور که اشاره کردیم، تجربه کاربری، ریسپانسیو بودن، سرعت و عملکرد سایت شما عوامل مؤثری برای بهینه سازی نرخ تبدیل شما هستند. استفاده از یک سیستم طراحی سایت مناسب تا حد زیادی این مسائل را برای شما حل می‌کند. تست قابلیت استفاده، روشی هوشمندانه برای ارزیابی میزان سادگی استفاده از وب‌سایت آن هم از نگاه مشتری است. در این تست، دسترسی آسان به محتوا و محصول، میزان درگیری کاربر در صفحه‌های سایت و … بررسی می‌شود. این تست علاوه بر بهینه‌سازی نرخ تبدیل در افزایش نرخ کلیک (Click-through rate-CTR) نیز موثر است. ابزارهای متعددی برای تحلیل و بهینه‌سازی نرخ تبدیل سایت وجود دارند.

تصور کنید وارد یک سایت شدید و 2000 کلمه توضیحات درباره آن محصول وجود دارد، اما سایت دیگر تمام خصوصیات مورد نیاز شما را در یک اینفوگرافیک چشم‌نواز جمع کرده است. شما کدام را می‌پسندید؟ خواندن 2000 کلمه وقت‌گیر یا دیدن یک اینفوگرافیک تر و تمیز! گوگل می‌گوید کاربران من باید در کسری از ثانیه به چیزی که می‌خواهند برسند. در این مثال، اینفوگرافیک، خواسته‌های مخاطب را برطرف می‌کند و باعث جذبش می‌شود. تحلیل رفتار کاربران به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف وب‌سایت خود را شناسایی کنید و تغییرات لازم را اعمال کنید. ابزارهایی مانند Google Analytics و Hotjar می‌توانند به شما در جمع‌آوری داده‌های مربوط به رفتار کاربران، مانند نقشه‌های حرارتی و مسیرهای ناوبری، کمک کنند.

نیمی از ترافیک را به صورت رندوم به صفحه اول و نیمه دیگر را به صفحه دوم انتقال دهید. بعد از اینکه به اندازه کافی این تست انجام شد و نمونه قابل استنادی به دست آمد، آن صفحه ای را که عملکرد و فروش بیشتری داشته است را نگه داشته و دومی را از رده خارج کنید. در این مطلب به بررسی دوازده فاکتوری که در علم بهینه سازی نرخ تبدیل موثرند می پردازیم و حتی از مواردی که قبل از طراحی وبسیات نیز دخیل هستند صحبت می کنیم. در واقع یک تغییر کوچک، تأثیر خود را در سایت خواهد گذاشت و میزان خرید را بالا می‌برد؛ اما آگاهی و شناخت ترفندهای افزایش نرخ تبدیل کمک می‌کند تا هوشمندانه‌تر و سریع‌تر به نتیجه برسید. نرخ تبدیل یا Conversion Rate درواقع به شما میگوید که چند درصد از کاربران به مشتری سایت شما تبدیل شده اند و در اصل در راستای هدف سایت شما قدم برداشته اند.

علاوه بر این، شکل شخصی و مستقیم ارتباطات ارائه شده توسط نرم افزار چت آنلاین روابط عمیق تری با مشتری ایجاد می کند. در درازمدت، این روابط عمیق تر می شوند و درآمد بیشتری را برای یک کسب و کار رقم می زنند. ریتارگتینگ با کمک تبلیغات آنلاین در سایت های دیگه ای که این بازدیدکننده ها حضور دارن، کمک می‌کنه تا مجددا شانس دیده شدن داشته باشین. این روش مخصوصا برای افرادی که از صفحاتی با تبدیل بالا در وب سایتتون بازدید داشتن، خیلی موثره. اگر بخواهید هر ماه 20 مشتری تولید کنین، با فرض اینکه هیچ تغییری در کیفیت ترافیک ورودی وب سایتتون اتفاق نیفته، هر ماه به بازدیدکننده نیاز دارین که ریسک زیادی داره و بهتره از اون اجتناب کنین.

در طی شناخت فرایند خرید کاربران، سوالات و فرضیه های زیادی ممکن است ایجاد شود. با ایجاد گروه های تخصصی و آزمایش فرضیه های مختلف می توان نتایج ارزشمندی به دست آورد و از آنها در بهینه سازی نرخ تبدیل استفاده کرد. مطالعات کیفی و ایجاد پرسش های گوناگون از تکنیک های مورد استفاده در این بخش می باشد. اگر شما تاکنون چیزی درباره تغییر رنگ دکمه های وبسیات یا آزمایش نسخه های مختلف قالب سایت شنیده باشید، پس احتمالا چیزهایی نیز درباره بهینه سازی نرخ تبدیل میدانید. این نوع اطلاعاتی که احتمالا دارید، همچون اطلاعاتیست که درباره رانندگی با یک اتومبیل دارید و نمی توانید به واسطه راننده بودن، ادعا کنید که با صنعت خودررو سازی نیز کاملا آشنا هستید.

دکمه‌های "ثبت نام" یا "خرید کنید" باید طوری طراحی شوند که اولاً راحت دیده شوند و دوماً کاربر را ترغیب به اقدام کنند. مثلاً اگر دکمه خرید در یک رنگ جذاب و با فونت بزرگ باشد، احتمال اینکه کاربر روی آن کلیک کند بیشتر است. دقت کنید که طراحی سایت خدماتی یا هر نوع طراحی دیگری باید این دکمه ‌ها را در جای درست و با طراحی جذاب قرار دهد. هیچ کس دوست ندارد وقتش را در سایتی هدر بدهد که پیدا کردن اطلاعات در آن مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. اگر سایت شما رابط کاربری ساده ای داشته باشد، کاربر راحت تر با سایت ارتباط میگیرد که این امر موجب میشود تعامل او با سایت بیشتر شود. همچنین تجربه کاربری یکی از فاکتورهای مهم گوگل است که با طراحی درست و کاربر پسند آن میتوان رتبه بهتری در نتایج جستجو دریافت کنید.

کسانی که با وجود یک سایت پربازدید به فروش قابل‌توجهی دست نیافتند، معمولا از راه‌اندازی سایت پشیمان شده‌اند و فکر می‌کنند تلاش‌ها و هزینه‌های آن‌ها برای سئوی سایت بی‌نتیجه بوده است. در واقع آن‌ها از اهمیت و مزایای افزایش نرخ تبدیل برای سایت اطلاعی ندارند. سئو یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوی گوگل، می‌تواند سایت شما را به صفحه اول و حتی سایت اول گوگل برساند؛ اما این بهینه سازی نرخ تبدیل است که منجر به کسب درآمد از سایت خواهد شد. با اجرای درست کمپین بهینه‌سازی نرخ تبدیل، علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، استراتژی‌های جدیدی هم برای پیشرفت پیدا خواهید کرد. به عبارت دیگر، بهینه‌سازی نرخ تبدیل به شما کمک می‌کند تا از بازخوردها (Feedback)، رفتار مشتری و کارایی وب‌سایت خود، آگاه شوید و سعی کنید تجربه کاربری یا «UX» سایتتان را بهبود ببخشید.

برای دیدن ایونت‌هایی که به عنوان کانورژن مشخص شده‌اند، روی Conversions در ستون Property در بخش تنظیمات Admin کلیک کنید. در این بخش می‌توانید ایونت‌هایی که به عنوان کانورژن هم اندازه گیری می‌شوند را مشاهده کنید. با وارد کردن ایمیل خود در کادر زیر می توانید جدیدترین فایل ها را زودتر از دیگران دریافت نمایید. همچنین زی لایسنس دارای سرویس های بسیار دیگری است که میتوانید با ورود به صفحه موردنظر هر سرویس مزایای هر سرویس را مشاهده نمایید. کپی‌رایت © ‏ کلیه حقوق این وبسایت متعلق به وبسایت رادزاد بوده و هرگونه کپی برداری از مطالب آن، بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

در طول یک آزمایش، تعداد بازدیدکننده‌ها و نرخ تبدیل، همواره کاهش و افزایش می‌یابد. پس باید پیش‌بینی کنید که با توجه به وسعت نمونه‌تان، چه مدت‌زمانی برای رسیدن به بهترین جواب مناسب است. گروه تانو وب از دی ماه ۱۴۰۳ فعالیت خود را آغاز کرده و با تخصص در طراحی وب‌سایت، سئو، و مشاوره برندسازی، به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا هویت برند خود را تقویت کرده و در دنیای وب به موفقیت دست یابند. این گروه با ارائه خدمات حرفه‌ای و تحلیل مداوم، نقش مؤثری در بازاریابی محصولات شما ایفا کرده و در مسیر رشد و توسعه کسب‌وکار همراهی قابل‌اعتماد خواهد بود. فراخوان عمل ها یا CTA ها در وب سایت شما، باید بزرگ، قابل مشاهده و قانع کننده باشند. شما باید پیام های قانع کننده و بصری ای را برای تشویق کردن بازدیدکنندگان برای انجام دادن اقدامات مورد نظر خود در نظر بگیرید.

اطلاعاتی که در نمودار بصری گزارش مسیرهای تبدیل نمایش داده می‌شود، به صورت پیش فرض بر اساس اتریبیوشن مدل Cross-channel last click هستند. اگر می‌خواهید اتریبیوشن مدل این بخش را عوض کنید، باید از طریق منوی کشویی این کار را انجام دهید. با توجه به اینکه اتریبیوشن Last Click در آنالیتیکس 4، درواقع همان Last Click non-Direct است، این مسیر نشان دهنده کانورژن‌هایی است که دایرکت تنها مسیر طی شده توسط کاربر بوده است. به گفته گوگل، گزارش Conversion Paths  در آنالیتیکس 4 به شما کمک می‌کند دو چیز را درک کنید. در این مرحله نتایج تست دوگانه را دارید پس باید آن‌ها را به‌دقت بررسی کنید و تصمیم بگیرید که طراحی جدید موفق بوده است یا نه.

مثلاً تجربه ثابت کرده که قرار دادن نظرات کاربران در مورد سایتتان، باعث افزایش نرخ تبدیل می‌شود. دعوت به اقدام (Call To Action-CTA)، بخشی از صفحه فرود است که معمولا به‌صورت دکمه طراحی می‌شود. در واقع، این دعوت همان عملی است که از بازدیدکننده می‌خواهید آن را انجام دهد؛ مثل عضویت در خبرنامه، خرید، استفاده از خدمات و … . اندازه و رنگ دکمه، فونت، سایز و رنگ نوشته از مواردی هستند که می‌توانید آن‌ها را بهینه کنید. با بهینه‌سازی دکمه دعوت به اقدام، می‌توانید نرخ تبدیل را به‌صورت چشمگیری افزایش دهید.

هدف اولیه برای بازدیدکننده فروشگاه اینترنتی ایجاد یک خرید است که بعنوان یک تبدیل ماکرو می توان شناخت. تبدیل های کوچکتر از تکمیل خرید (تبدیل ماکرو) نیز وجود دارد مانند عضویت در خبرنامه ایمیلی که به آن تبدیل میکرو گفته می شود. با توجه به همین موضوع، سعی کنید که مقالات خودتان را بررسی و در آن‌ها یک کال تو اکشن قرار دهید. بعد از آن با استفاده از ابزار‌های مختلفی مثل گوگل آنالیتیکس، ببینید که کدام صفحات، نرخ تبدیل بیشتری دارند و با روش‌های مختلفی مثل تبلیغات، سئو و... طبیعی است اگر می­‌خواهید شرکت شما در بازار مدرن موفق باشد، باید یک وب سایت حرفه‌ای با دانش خوبی از نرخ تبدیل وب سایت داشته باشید. این نشان دهنده برند شما است و با حمایت از تمام تلاش­‌های بازاریابی دیجیتال، به عنوان ستون فقرات کسب و کار شما عمل می­‌کند.

همان‌طور که در مقاله کانورژن ترکینگ در آنالیتیکس 4 توضیح داده‌ام، شما از طریق GA4 می‌توانید هر تعامل کاربر در سایت یا هر ایونتی را به عنوان یک کانورژن تعریف و تعیین کنید. زمانی که یک کانورژن توسط کاربر انجام می‌شود، آنالیتیکس نه تنها آن را می‌شمارد، بلکه به هریک از مسیرهایی که کاربر برای تبدیل شدن طی کرده است، یک اعتبار اختصاص می‌دهد. به عنوان مثال، اگر شخصی روی یک پست در فیس‌بوک کلیک کند و سپس به سایت شما هدایت شده و تبدیل شود، کل اعتبار کانورژن به organic social تعلق خواهد گرفت. در این شرایط، محاسبه بازده سرمایه گذاری یا ROI کار ساده‌ای است، زیرا با اندازه گیری هزینه‌ای که برای کمپین تبلیغاتی کرده‌اید می‌توانید متوجه میزان سودآوری کمپین خود شوید. مسیر تبدیل شرحی از مراحلی است که بازدیدکننده وب سایت قبل از انجام یک اقدام ارزشمند یا همان کانورژن در سایت شما انجام می‌دهد. گزارش Conversion Path در آنالیتیکس 4، شامل اطلاعات دقیق در مورد سورس، مدیوم، کمپین و تمام تاپ پوینت‌هایی است که کاربر برای تبدیل شدن، طی کرده است.

اولین چیزی که باید در هنگام بهینه سازی نرخ تبدیل بررسی کنید، زمان بارگذاری وب سایت شما است. این مدت زمانی است که سایت به طور کامل همه عناصر (متن، تصاویر و ویدیوها) را بارگیری می کند. ابزارهایی که به شما کمک می کنند تا متوجه شوید که کاربران پس از ورود به سایت به چه چیزهایی توجه می کرده و بر روی آن کلیک می کنند. نتیجه این آنالیزها، اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار صاحبین سایت قرار می دهد تا بتوانند نرخ تبدیل سایت را بهینه تر کنند. کاملا واضح است که مبحث جمعیت شناسی چگونه بر بهینه سازی نرخ تبدیل موثر است.

حالا اگر سایتی در موبایل درست نمایش داده نشود، قطعاً از آن خارج می شویم. طراحی ریسپانسیو یعنی سایت شما در هر دستگاهی درست و حرفه ای دیده شود و کاربر مجبور نمی شود برای دیدن متن، مدام زوم کرده یا صفحه را جابه جا کند. برای محاسبه تعداد خالصِ مشتریان جدیدتون، باید هدف خالصِ درآمدتون رو بر میانگین قیمت فروش تقسیم کنین. البته ایجاد کال تو اکشن، فقط به همین مورد محدود نمی‌شود و از روش‌های مختلفی می‌توان این کار را انجام داد. یک نمونۀ دیگر آن در سایت‌ها، قرار دادن دکمه کال تو اکشن در بنرها و تصاویر است.

سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) یکی از عوامل کلیدی در موفقیت آنلاین کسب‌وکارها است. با استفاده از تکنیک‌های مناسب سئو، می‌توان به بهبود رتبه وب‌سایت در نتایج جستجو کمک کرد و در نتیجه، ترافیک بیشتری را جذب نمود. حالا که همه‌چیز را درباره بهینه‌سازی ضریب تبدیل سایت می‌دانید، دست‌به‌کار شوید و تست را شروع کنید. هنگامی‌که در مورد سایتتان داده جمع‌آوری می‌کنید، بهتر است همیشه یک بازرسی داخلی هم داشته باشید؛ یعنی از همکاران و کارکنان سوال کنید. با دریافت بازخورد آن‌ها در مورد سوال‌هایی که کاربران می‌پرسند، می‌توانید پاسخ‌های دریافتی را در تغییرات جدید اجرا کنید.

از قدم اول راه‌اندازی قیف‌های تبدیل و ابزارهای ردیابی یا مانیتورینگ تا ایجاد تغییرات نهایی و تست کردن آن‌ها، این قدم‌های ساده را دنبال کنید تا ضریب تبدیل سایتتان را تقویت کنید. درک ویژگی های شخصیتی کاربران در بهینه سازی نرخ تبدیل بسیار مهم است، چرا که این مسئله بر روی طراحی وبسیات، محتوای آن و کلمات کلیدی که برای سئو به کار می بریم، تاثیر گذار است. دراین مطلب به توضیح بیشتر نرخ تبدیل می پردازیم و  همه جوانب آن را تا آنجا که ممکن است مانند رنگ دکمه ها، به شکل ساده ای در میاوریم. بهینه سازی کانورژن ریت یا نرخ تبدیل، علم تاثیر همه جوانب سایت بر روی کاربر می باشد و در عین سادگی موضوعات، بسیار پیچیده نیز است. دلیل پیچیدگی آن نیز، پیچیده بودن انسان هاست و بهنیه سازی نرخ تبدیل نیز به دنبال تاثیر مثبت بر روی همین انسان هاست.

همینطور ممکن است با یک تماس تلفنی باعث جذب مشتری و به دست آوردن اعتماد او شوید و بتوانید او را به سمت تکمیل خرید در سایت‌ هدایت کنید. برای بهینه سازی، باید بدانید که مشتریان کجا می‌روند و چه عناصری نیاز به بهینه سازی دارند. در مورد فرآیند «CRO» با افراد سازمان صحبت کنید و به آن‌ها گزارش و تحلیل ارائه دهید. توجه ویژه و خاصی به دعوت به اقدام (Call To Action) داشته باشید چون بازدیدکنندگان را ترغیب می‌کند. پس نترسید و آزمایش‌های بزرگتری انجام دهید که حداقل در آن دو عنصر بهینه شوند.

برای آشنایی بیشتر با اهمیت سرعت سایت، مطلب «سرعت صفحه سایت (page speed) و نقش حیاتی در سئو» را مطالعه کنید. بهینه سازی نرخ تبدیل به افزایش تبدیل مخاطبان به مشتریان‌تان کمک خواهد کرد. اگر یک کاربر چندین بار وارد سایت شما شود، چندین فرصت تبدیل به وجود می آید.تصور کنید یک فروشگاه اینترنتی داریم و یک کاربر با هر بازدید (سشن) می تواند یک خرید انجام دهد. ما می خواهیم نرخ تبدیل را بهینه سازی کنیم تا کاربر هرچه بیشتر خرید کند. اگر یک کاربر سه بار از سایت بازدید کند، سه سشن ایجاد میشود و سه فرصت برای تبدیل. یکی از روش‌های مؤثر برای جلب اعتماد مشتری ارائه نظرات کاربران راضی و توصیه نامۀ آن‌ها به مخاطبان است.

خوشبختانه، بازاریاب‌ها همیشه یک ترفندی در آستین دارند تا بازدیدکنندگان مرتبط را به مشتری‌های پولی تبدیل کنند. علاوه بر این، گفتگوی زنده یک روش ارتباطی ارزان‌تر نسبت به مراکز تماس ارائه می دهد. یک کارشناس می تواند همزمان با چندین مصرف کننده صحبت کند، بر خلاف مراکز تماس که در آنها یک فرد می تواند همزمان فقط یک مشتری را اداره کند. قواعد معمول بازاریابی درونگرا اینجا هم کارآمده، بنابراین شما به کپی خوب، تصاویر و المان‌های گرافیکی درگیرکننده و پیشنهادی متقاعد کننده نیاز دارین تا کمپین ریتارگتینگتون عملکرد خوبی داشته باشه. اگر این لندینگ پیج برای به اشتراک گذاری منابع رایگان با بازدیدکننده‌ها طراحی شده، می‌تونین پیش نمایشی از محتوای اون منبع رو به نمایش بذارین تا بازدیدکننده ها به دانلود ترغیب بشن.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری