بازی کاشی عقیق
ژاک دو مورگان در بازدید خود از شهر بابل، «آستانه» را تنها بنای تاریخی شهر مینامد و پیشینهٔ آن را به حدود هزار سال پیشتر نسبت میدهد. چلهکش، حسابگری است که با آگاهی از نقشه فرش، تعداد تارها و نوع آنها و طول و عرض فرش را محاسبه میکند؛ و راهحلهای مناسبی را در هنگام بروز مشکلات فنی ارائه میدهد. واقعه مهم دیگر مشروطیت است که در کتاب سخنوران آذربایجان نویسندگان این کتاب پرداخت کافی در خصوص بانیان این واقعه ندارند و این در حالی است که از اردبیل، حاج باباخان اردبیلی فعالیتهای مشروطه خواهی خود را آغاز و نسبت به روشن گری اردبیلیها اقدام کرد. بالاتر از همه به کسانی پرخاش کرد که اصلاً درباره آنها اطلاع نداشت. شیعیان را تشویق به سکونت در آنجا کرد و خدمتگزارانی برای آستانه تعیین و موقوفات زیادی وقفش نمود. کتابهای تولستوی و آناتول فرانس را نخوانده بود و به آنها ایراد میگرفت. کلنل چارلز ادواردییت، که در دوران قاجار از جاجرم بازدید کرده است، در سفرنامهٔ خویش از سکهٔ مکشوفهای دارای تاریخ ۷۳۹ ه.ق یاد کرده که در ضربخانهٔ جاجرم ضرب شده بود.
این میخکاری بخش بالای در را سوراخ کرده و از بین بردهاست. بالای گنبد در درون و همچنین بر روی گور پهلویی، نوشتهٔ گچی که در بالا و نیز نوشتهٔ سنگی که در پایین روی گور بوده، پاک کردند. تغییرات محلی بر روی الگوی پایه، تمایل دارند به صورت محلی باقی بمانند. که این بازسازی آسیبهای جدی را به بنای تاریخی امامزاده وارد کردهاست. در ویکیانبار پروندههایی دربارهٔ امامزاده قاسم (بابل) موجود است. آستانه امامزاده قاسم نوه امام سجاد ع(نزد اهالی محلی مشهور به آستانه) یکی از آثار تاریخی کهن بابل است. محمد عمادی حائری بر اساس شواهد و قرائن و استناد به منابع کهن معتبر نشان داده است که این مزار احتمالا متعلق به «ابوالقاسم حمزه» است که با پنج واسطه به علی بن حسین، امام چهارم شیعه، نسب می رساند. بر روی در نفیس درون امامزاده که از شاهکارهای منبتکاری سدهٔ نهم (در سال ۸۰۹ ق) است، میخهای بزرگی کوبیدند و عکس برادر درگذشتهٔ بانی بازسازی و کسان دیگر را آویختند. آنگاه، شاه که ملاحظه کرد مردم جمع شده و خانه ساختند و در آن جا قبری درست کردند، وی هم بر سر این قبر، گنبدی ساخت که نامش را کلاج مشهد (مشهد کلاغ) گذاشتند. در بخش شرقی آستانه، در کنار در ورودی امامزاده، سقاخانهای ساختند که به نمای بیرونی در و گنبد آسیب زدهاست.
در این وقت، مسجد را ساختند و شهر پیرامون آن استقرار یافت. سکنه متوجه شدهاند که در محلی که امروز مسجد بنا شده، کلاغها گروهگروه جمع میآیند. مردم همه به خود میگفتند که چرا در اینجا کلاغها جمع هستند. به دلیل وجود تنوع پرندگان مهاجر در این منطقه، تالاب به یکی از مناطق طبیعت گردی شهر اراک تبدیل شده است. جاده دسترسی به لاجیم از زیرآب آغاز میشود و پس از طی یک مسافت ۲۷ کیلومتری به سر گردنه مرتفعی میرسد که از طبیعت و ارتفاعات جنگلی خارج و به چمنزار و بوته زارهای زیبا بدل میشود. این مجموعه در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۱۹۷۷ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست. از این رو، زمین را حفر کرده، آثار و بقایای وجود امام را یافتند. وی همچنین از جالب بودن بنا و وجود آرامگاه ابوالقاسم پسر موسی کاظم در این بنا سخن میگوید. قمری درگذشته و فرزند دیگر او، علی بن موسی الرضا در سال ۲۰۳ درگذشته است.
عباس شایان، واژهٔ «کلاج مشهد» را که عنوان محلی این مزار بوده است مادهٔ تاریخ قتل امامزاده میداند و تاریخ قتل امامزاده را ۴۰۲ (قمری) میآورد. محمدتقی دانش پژوه در مجلهٔ «معارف اسلامی» دو سند متفاوت برای امامزاده قاسم میآورد که در نام پدر و محل گور تفاوت دارند. «مزار کثیرالانوار امامزاده واجبالتعظیم و التکریم امامزاده قاسم ابن امامالهمام امام محمدتقی علیه التحیة و الثناء واقع در بلدهٔ بارفروشده که به تولیت مولانا علی نقی مقرر است، به موجب خطاب هیجده هزار و دویست دینار، از بابت مالیه ده جریب زمین شلتوکزار اربابی یازده هزار، از بابت راسته بازار بلدهٔ مذکور یومی بیست دینار هفت هزار و دویست دینار». اصفهان از اواخر دوره قاجار تا به امروز یک شهر شناخته شده به آواز و موسیقی است و معماری اصفهان که به موسیقی منجمد معروف است بسیار فاخر است. یک دوره جشنواره اقوام ایرانی نیز به میزبانی شهر آمل برپا شد. در ۱۶ شهر برگزار شد که یکی از آنها کاشان بود. در جعل لغات بیباک بود و گاهی بیگدار به آب میزد.
اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از ژوپیتر کاشی تبریز دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.